Obsah
Textový editor
INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola
Nabízíme propracovaný a fungující „Projekt jiného způsobu plnění povinné školní docházky“, což je systém individuálního školního vzdělávání pro zdravotně znevýhodněné žáky, žáky nacházející se s rodiči dlouhodobě v zahraničí, žáky věnující se vrcholovému sportu, a pro další žáky, kterým z různých důvodů vyhovuje individuální (domácí) vzdělávání. Máme podrobně zpracované tématické plány pro jednotlivé ročníky na dané měsíce, poskytujeme komplexní spektrum výukových materiálů, učebnic, pracovních listů, školních pomůcek apod. Po celou dobu individuálního vzdělávání zůstáváme s rodinou v kontaktu, pomáháme, radíme, konzultujeme. Individuálně vzdělávané žáky i jejich rodiče pravidelně zveme na školní akce, projektové dny, setkání, dny otevřených dveří, soutěže, atd.
Hodnocení, přezkoušení - není třeba se bát!
Dle školského zákona je nutné individuálně vzdělávaného žáka přezkoušet jen 2x ročně, tedy na pololetí a ke konci školního roku. Přezkoušení probíhá v lednu a v červnu příslušného školního roku. Po vzájemné telefonické dohodě se s rodiči žáka stanoví termín.
Základním cílem je ověřit, zda:
- probíraná látka odpovídá metodickým plánům a osnovám daného ročníku a našeho ŠVP
- žáka dosáhl očekávaných a odpovídajících výsledků
- došlo u žáka k rozvoji dovedností a vědomostí
- žákonnými zástupci navrhované hodnocení je v souladu se skutečností
Naším krédem je vzdělávat žáky zábavnou a hravou formou a stejně tak zkoušení se nemusí bát nikdo, kdo se poctivě připravoval. Naši pedagogové jsou velmi zkušení, vnímaví, plně respektující odborníci s dlouholetou praxí. Ctíme individualitu a rozvoj každého jedince.
Co musím splnit, aby bylo moje dítě zařazeno do systému ind. vzdělávání?
Nejprve je potřeba stáhnout a vyplnit Žádost o přijetí (113.52 kB) Během osobní návštěvy ve škole je přijata žádost a ředitelka školy vystaví rozhodnutí o přijetí.
Následně je třeba doložit:
- Žádost o povolení individuálního vzdělávání (140.3 kB)
- kopii dokladu dosaženého vzdělání. Vzdělavatelem může být kdokoliv - zákonný zástupce, někdo z rodiny, externista, zkrátka - vzdělávání žáka zajišťuje zákonný zástupce sám nebo prostřednictvím jiné osoby, se kterou se dohodne a písemní potvrdí. Pro vzdělávání žáků na I. stupni - stačí maturita, pro vzdělávání žáka II. stupně je třeba vysokoškolské vzdělání, na oboru nezáleží.
- vyjádření školského poradenského zařízení
- Prohlášení o výuce (82.5 kB)
Proces přijetí žáka lze samozřejmě řešit i online - zákonný zástupce požadovanou dokumentaci společně se skenem rodného listu dítěte zasílá ředitelce školy - zszlutava@seznam.cz. Předem je třeba se informovat, zda může škola z kapacitních důvodů žáka přimout.
Důvody pro souhlas s individuálním způsobem vzdělávání
Možnými důvody mohou být např.: větší efektivita vzdělávání díky individuálnímu přístupu, možnost propojení výuky s reálným praktickým životem, nutnost speciálního přístupu vzhledem k osobnostnímu nastavení, zohlednění vzdělávání vzhledem k oblastem nadání, touha předávat dceři/synovi rodinné hodnoty, pobyt v zahraničí, nebo velká vzdálenost školy od místa bydliště, apod. Závažnost důvodů pro individuální vzdělávání posuzuje výhradně ředitelka příslušné školy.
Víme, že:
Tolerance, respekt a pochopení je základ, stejně tak hledání způsobů jak vzdělávat děti v 21. století. Důležité je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého dítěte bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě ke vzdělávacím cílům. Škola je veřejnou službou a měli bychom si umět najít cestu, jak tuto službu poskytovat všem. Alternativní nabídkou je právě - individuální vzdělávání.
Ohlasy ze strany rodičů našich domškoláčků:
Dobrý den, pane starosto,
chtěla jsem Vám touto cestou poděkovat za možnost vzdělávat své dva syny formou individuální výuky na Vaší žlutavské základní škole. Už delší dobu jsem hledala pro naše děti takovou formu vzdělávání, která by je i mě bavila, dávala nám smysl a zároveň umožnila volnost při výuce a co je pro nás důležité, dovolila nám efektivně využít čas. Po loňském roku a nedobrovolné on-line výuce jsme si tento druh vzdělávání oblíbili a utvrdili se v tom, že domácí vzdělávání je jasný směr, jen jsme potřebovali najít vstřícnou školu podporující tento typ výuky. Jsem moc vděčná, že jsem dostala doporučení právě na Vaši školu ve Žlutavě a na úžasnou paní ředitelku, která nám vyšla vstříc, pomohla nám lehce přejít z klasického vzdělávání na domácí výuku, poskytla nám veškeré pomůcky a materiály a podporuje nás na dálku jak to jen jde a kdykoli potřebujeme. I pro nás je to krok do neznáma, proto nám moc pomáhá, když víme, že se na paní ředitelku Zvoníčkovou můžeme kdykoli s důvěrou obrátit. Je úžasné, že máte v obci tak pokrokovou, otevřenou a moderní školu, která jde s dobou, podporuje své žáky v individuálních požadavcích a umožňuje vzdělávání podle jejich potřeb, proto ji ráda doporučuji a zmiňuji i ve svém okolí. A především se každý den přesvědčuji o tom, že jsme udělali správně, naše děti jsou spokojené, my také a máme víc času pro sebe jako rodina.
Přeji Vám a Vašim kolegům a zaměstnancům v obci jen to dobré.
S pozdravem a přáním hezkého dne
Dne 18. 10. 2021 Ing. Darina Herůdková, Tupesy
Mateřská škola
Individuálním vzděláváním se rozumí poskytování povinného předškolního vzdělávání jinou formou než je pravidelná docházka do mateřské školy. Kromě domácího vzdělávání se tohoto statusu využívá také tehdy, dochází-li dítě do mateřské školy či zařízení, které není uvedeno v rejstříku škol. Zákonný zástupce má totiž povinnost dítě zapsat k předškolnímu vzdělávání a dítě může být k individuálnímu vzdělávání zapsáno jedině v mateřské škole, která je zapsána v Rejstříku škol a školských zařízení.
Zahájení individuálního vzdělávání v MŠ
Zákonný zástupce dítěte písemně oznámí mateřské škole, že chce své dítě vzdělávat individuálně. Pokud má individuální vzdělávání probíhat po převážnou část školního roku, oznamuje zákonný zástupce toto rozhodnutí škole tři měsíce před začátkem školního roku. (optimálně v době zápisu do mateřské školy). Pro individuální vzdělávání na kratší období se může zákonný zástupce rozhodnout kdykoliv v průběhu školního roku. Individuální vzdělávání začíná dnem, který následuje po dni, kdy bylo oznámení o volbě individuálního vzdělávání doručeno mateřské škole. Oznámení lze učinit opakovaně.
Oznámení zahájení individuálního vzdělávání v MŠ.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 105.66 kB
Průběh individuálního vzdělávání v MŠ
Po převzetí oznámení o individuálním vzdělávání má MŠ povinnost seznámit zákonného zástupce s oblastmi, ve kterých má být dítě vzděláváno. K tomu jsou vhodné následující materiály:
- náš vlastní Školní vzdělávací program pro PV
- RVP pro PV
- další informační materiály z úrovně MŠMT
Více v uvedených souborech:
Metodicke doporuceni k prubehu individualniho vzdelavani deti v materskych skolach a overeni dosahovani ocekavanych vystupu-3.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 436.29 kB
KONKRETIZOVANE OCEKAVANE VYSTUPY RVP PV-1 (1).pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 740.93 kB
Informace a doporuceni MSMT k individualnimu vzdelavani 2018.pdf Typ: PDF dokument, Velikost: 941.57 kB
Dále doporučujeme, abyste vytvářeli Vašemu dítěti sběrné portfolio, kam budete zakládat materiály související s jeho individuálním vzděláváním (např. výtvarné práce; fotografie dětských prací – ze stavebnice, modelíny, písku a dalších materiálů; vstupenky z akcí; pracovní listy; seznam literatury aj.). Sběrem těchto různorodých materiálů získáme dobrý podklad pro snadnější průběh rozhovoru o průběhu individuálního vzdělávání při ověření dosahování očekávaných výstupů.
Je také zapotřebí se domluvit na termínu ověření dosahování očekávaných výstupů, a to nejlépe osobně nebo mailovou komunikací. Termíny jsou obecně dány platnou legislativou.
K ověření je zákonný zástupce s dítětem povinen se ve stanoveném, nejpozději ve stanoveném náhradním termínu dostavit. Ověření provádí ředitelka školy, případně jí pověřená učitelka. Zákonný zástupce má právo být přítomen ověření.
Vše probíhá formou rozhovoru se zákonným zástupcem. K rozhovoru může být přizváno i dítě. Nelze však vynucovat jeho aktivní zapojení. Některé otázky v rozhovoru mohou být nahrazeny pozorováním dítěte při zadané činnosti. Pro zapojení dítěte do činností připravujeme i cílenou nabídku – knihy, stavebnice, logické hry, hudební nástroje, korále, výtvarné potřeby. Během rozhovoru se zákonným zástupcem nabídneme dítěti tyto připravené pomůcky k volné hře. Můžeme tak vidět preference dítěte i jeho dovednosti. Nabídneme Vám také prohlídku školy či vstup do třídy.
U ověření dítě nijak nevedeme, jen tímto způsobem jedenkrát ověříme úroveň dosahovaní očekávaných výstupů.
Časová náročnost ověření není stanovena. V částech, které vyžadují přímou spolupráci dítěte, by neměla přesáhnout 15-20 minut.
Na základě rozhovoru a reakcí dítěte doporučíme další postup, tedy na co se má zákonný zástupce v dalším období zaměřit, aby co nejlépe rozvíjel své dítě.
O ověření bude proveden zápis a s jeho závěry bude zákonný zástupce seznámen a stvrdí jej podpisem.
Ukončení individuálního vzdělávání
Odpovědnost za dítě a jeho vzdělávání má zákonný zástupce.
Zákonný zástupce kdykoliv v průběhu školního roku může individuální vzdělávání svého dítěte ukončit.
Škola při ověření může na základě svých zjištění zákonnému zástupci doporučit vyšetření dítěte ve školském poradenském zařízení, ve výjimečných případech může doporučit ukončení individuálního vzdělávání dítěte.
V případě neomluvené neúčasti u ověření ukládá školský zákon řediteli mateřské školy povinnost vydat rozhodnutí o ukončení individuálního vzdělávání. Toto rozhodnutí má bezodkladnou účinnost. Individuální vzdělávání pak nemůže být znovu povoleno.