Tento týden si v naší školce připomínáme Den Země.
třída Berušky:
Den Země jsme oslavili nejrůznějšími aktivitami, které vedly k zamyšlení, jak bychom my lidé mohli planetu chránit. Řekli jsem si, proč se tento svátek slaví, čím naší Zemi ubližujeme a jak bychom ji naopak mohli pomoci, aby byla šťastná. Činnostmi ve třídě (vystřihovánka popelářského auta, třídění odpadků v rámci hry na interaktivní tabuli, atd.) jsme zahájili náš den.
Poté děti, cestou do odpadového centra v dolní části Žlutavy, prošly postupně 5 stanovišť, kde musely plnit nejrůznější úkoly:
1. Stanoviště – děti rozdělené do skupin hledaly rozházené dílky puzzle podle barvy svojí skupiny. Po složení a poznání obrázku zeměkoule mohly pokračovat dál.
2. Stanoviště – děti rozdělovaly nalezené obrázky do dvou skupin (k usměvavé a smutné planetě Zemi). Rozhodovaly, které z činností planetu chrání a které naopak ne.
3. Stanoviště – studánka - zamyšlení se nad důležitostí vody, zpěv písně kde se vyskytuje voda.
4. Stanoviště – třídění oříšků veverce, která přišla o svůj les.
5. Stanoviště – úklid přírody – sběr připravených odpadků a následné roztřídění do barevných tašek.
6. Návštěva odpadového centra - děti se seznámily s významem odpadového centra, s důležitostí třídění odpadu, poznávaly různě barevné kontejnery a rozlišovaly odpad, který si přinesly s sebou z domu. Měly možnost pozorovat nakládání nepotřebného elektroodpadu – ledničky, mrazáky, pračky. Na vlastní oči viděly vytváření kompostu za pomoci techniky zapojené za velkým traktorem. Zvídavé otázky dětí na pracovníky OÚ byly nejlepším důkazem zájmu dětí o tuto problematiku. Některé děti přislíbily návštěvu i se svými rodiči nebo prarodiči. Panu starostovi a pracovníkům OÚ Žlutava moc děkujeme za pomoc při organizaci.
Věra Hermanová, Veronika Mészárosová
třída Motýlci:
S dětmi ze třídy Motýlků jsme oslavovaly Den Země prostřednictvím prožitkového učení. Pro děti byly připraveny různé aktivity, které jim umožnily rozvíjet pozitivní vztah k přírodě, být citlivé ve vztahu k živým bytostem, přírodě, věcem. Děti zjistily, jakým způsobem mohou pomáhat pečovat o okolní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
Projekt byl motivován dopisem od planety Země, která děti prosí, aby jí pomohly společně se skřítky Pořádníčky v boji proti Smeťákům, lidem, kteří ničí planetu tím, že odhazují odpad do přírody, zbytečně kácí lesy a trhají rostliny.
Děti si zasadily semínka řeřichy seté, společně budeme pozorovat, jak semínka klíčí a proměňují se v rostlinky. Děti zjišťují, jak se o řeřichu starat, co potřebuje k růstu (vodu, vzduch, světlo).
Povídali jsme si o tom, co je to planeta Země, o jejím složení. Společně jsme si vytvořily dvě planety Země z barevného papíru, jedna je veselá a druhá smutná. Veselá Země má kolem sebe nalepené vykreslené obrázky živočichů, rostlin. Smutná Země má kolem sebe nalepené odpadky, které naši planetu ničí.
Zkoušely jsme poznat materiál po hmatu – sklo, papír, plast.
Byly jsme na procházce v obci, podívat se, kde najdeme kontejnery na tříděný odpad. Zkoušely jsme odpad vytřídit.
Učily jsme se písničku a básničku na téma třídění odpadu.
Hrály jsme pohybovou hru Na skřítky pořádníčky – děti se snaží vytřídit PET víčka a papírové koule do správného koše. Hra s reakcí na signál.
Všechny děti moc chválíme za aktivitu a nadšení při plnění úkolů.
Barbora Malíčková, Denisa Lukáčová